Gemenskap och sammanhållning
Under sommaren är det mer folkrace än vanligt i Sverige och inte minst uppe i Norrland. I Ångermanland lockar dessa tävlingar till storpublik. Under en helg kan det bli uppemot 1 500 besökare per dag till tävlingarna, för att titta på motor, fart och fläkt. Gemenskapen spirar.
SVT Nyheter skriver om hur folkracet växer i Sverige och det visar sig inte minst i just Ångermanland och närmare bestämt Örnsköldsvik. I Karlstad sker däremot de största tävlingarna i landet, varav NGK Masters är den största och går av stapeln på hösten.
Motorsporten växer kanske mest i just Västernorrland, och inte är det bara just fart och motorer det är även gemenskap och sammanhållning som gör det så populärt. Det är många yngre som också lockas till sporten, trots att den kan tyckas lite retro. Under en helg i Örnsköldsvik kan hela 97 heat avgöras, med över 200 startande. Sedan efter tävlingen kan man lägga anbud på bilarna och det gör att många är kvar tills hela tävlingen är över. Mer om detta kan man läsa om i Allehanda. Det är alltså mer än bara fordon det handlar om, det är en livsstil och en kultur, ett sammanhang helt enkelt. Som även beskrivs i Sydsvenskan, där 25-åriga Sissela berättar om det närmast magiska med sporten.
Folkrace är för folket
Sedan, för den oinvigde kan det vara bra att nämna en del fakta om just folkrace:
- Folkrace körs på en bana av grus med täckta bilar som är typbesiktade i Sverige.
- Hastigheten vid tävlingar får inte överstiga 80 km/h.
- Folkrace infördes för att det skulle vara en billig gren för de tävlande.
- Grenen är ofta en inkörsport till andra, som till exempel rallycross.
(Källa: Örnsköldsviks motorklubb)
Oavsett om man kör folkrace på fritiden eller inte är det viktigt att alltid tänka på säkerheten när man färdas i ett fordon. Kanske är det tur att bilarna endast får åka i 80 kilometer i timmen och att man faktiskt inte får köra in i varandra och köra fult hur som helst. Annat kan det vara i verkligheten, i vardagen när man kör. Bilar kör snabbt på landsvägar och det i mörker och iskyla, även fast sikten är svår. Vid sådana väderlekar eller vid mörker är det bra med extraljus för att öka sikten betydligt, det kan man införskaffa på exempelvis oljebaren.